Phishing!

Hoe herken ik een Phishing E-mail?

Voorkomen is beter dan genezen.
Je kan zelf een aantal simpele controles uitvoeren om te weten of het om een phishing e-mail gaat.
 362-ca-03-phishing-emails-illo

Basisregel

De basisregel die je moet onthouden:  Een Bank vraagt NOOIT vertrouwelijke informatie aan klanten via mail of telefoon. Als je deze vraag krijgt via mail of telefoon, ga hier dan ook nooit op in.

Controleer het e-mailadres

Echte e-mails van je bank komen van een adres dat eindigt op @axa.be. Bij phishing ziet het emailadres er vaak al niet officieel uit (bijvoorbeeld: @axa.veiligbankieren.nl) - niet openen is de boodschap!

Controleer de link voor je klikt

Wanneer er in de e-mail gevraagd wordt om op een link te klikken, kan je deze controleren door er gewoon met je cursor op te gaan staan. Bij phishing mails zal je zien dat deze niet verwijzen naar een pagina van je bank.

Is de verbinding beveiligd?

Net als andere banken gebruikt AXA Bank altijd en uitsluitend een beveiligde verbinding naar eigen applicaties. Deze herken je aan de melding “https” in plaats van “http”. Bovendien zal de url balk in de browser GROEN worden. Bij phishing e-mails zal dit niet het geval zijn.

Vertrouw op je eigen geheugen

Klik nooit op bijlagen die je niet kan linken aan zaken die je zelf online gedaan hebt (bijvoorbeeld facturen van bedrijven of zaken indien je daar niets besteld hebt, een e-mail i.v.m. een pakket bij DHL terwijl je er geen bestelling geplaatst hebt,...)

Wat als het al te laat is?

Contacteer je bankagent en laat meteen je PINCODE veranderen. Indien je via mail of telefoon toch gegevens hebt doorgegeven, laat dan je kaart blokkeren en vraag een nieuwe kaart aan bij je bankagent.

Meld alle gevallen van phishing aan phishing@axa.be Belangrijk: zend de phishing mail door als BIJLAGE in een nieuwe mail (dus niet doorsturen/forward).